دکتر جاویدنیا

دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

دکتر جاویدنیا

این وبلاگ توسط اینجانب جاویدنیا اهل مشهدالرضا (ع) و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و محقق در زمینه حقوق فضای مجازی، جرایم رایانه ای و تجارت الکترونیکی است منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

۳۵۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱) مجازات سنگین شرکتها برای عدم اجرای دستورات مندرج در نامه
۲) قانونی بودن اقدام

۳) بی تأثیری لغو نامه در آثار قانونی آن برای شرکتها

۴) ۴۵ عنوان مجرمانه که طبق نامه جاویدنیا شرکتهای اینترنتی در صورت عدم اجرای دستورات قبلی مرتکب معاونت در آن هستند

ماده ۷۴۹ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است: ارائهدهندگان خدمات دسترسی موظفند طبق ضوابط فنی و فهرست مقرر از سوی کارگروه(کمیته) تعیین مصادیق موضوع ماده ذیل محتوای مجرمانه که در چهارچوب قانون تنظیم شده است اعم از محتوای ناشی از جرایم رایانه ای و محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه ای به کار می رود را پالایش (فیلتر) کنند. در صورتی که عمداً از پالایش(فیلتر) محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روی بیاحتیاطی و بیمبالاتی زمینه دسترسی به محتوای غیرقانونی را فراهم آورند، در مرتبه نخست به جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در مرتبه دوم به جزای نقدی از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در مرتبه سوم به یک تا سه سال تعطیلی موقت محکوم خواهند شد.

تبصره ۲- پالایش(فیلتر) محتوای مجرمانه موضوع شکایت خصوصی با دستور مقام قضائی رسیدگی کننده به پرونده انجام خواهد گرفت.

نکات مهم:

 

🔹طبق ماده 749 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی ملاک برای ضرورت پالایش محتوای مجرمانه مصوبات کارگروه و دستورات قضایی است. پس مهم، اطلاع شرکتهای ارائه دهنده خدمات دسترسی از این دستورات و مصوبات بوده که به مدد انتشار متن کامل نامه توسط ضدانقلاب، اکنون همه شرکتها از این امر مطلعند و لذا مکلف به اجرای دستورات هستند و لغو نامه ابلاغ جاویدنیا باعث رفع مسئولیت آن شرکتها (ارتباطات زیرساخت، همراه اول، ایرانسل، رایتل و ...) نیست و تک تک مردم نیز می توانند بابت این امر به قوه قضائیه شکایت کنند.

 

🔸در بخشی از نامه آمده است: «لازم به ذکر است تخلف عمدی از اجرای دستورات و مصوبات یادشده و فعال بودن و در دسترس بودن اینستاگرام، گوگل پلی و هر گونه فیلترشکن و VPN  غیرمجاز اولا بر خلاف ماده 749 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و تبصره 2 آن و ثانیا به معنای معاونت مدیران آن شرکت در جرایم 45 گانه ذکر شده ذیل و مستوجب مجازات انحلال شرکت و تعقیب مدیران آن شرکت خواهد بود. علاوه بر آن مدیران شرکتهای دولتی، طبق ماده 576 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی در صورت عدم اجرای این دستورات قضایی و مصوبات، مجازات انفصال از خدمات دولتی نیز خواهند داشت».

🔹همین امر سبب شد که بلافاصله پس از اطلاع رأس جریان نفاق و بانی اشغال فضای مجازی کشور با مسئولان ارشد قوه قضائیه تماس حاصل و برای لغو نامه فشار بیاورند و بعد هم برای تکمیل فشارها متن آن را توسط جاسوس اسرائیلی منتشر کنند.

 

فهرست ۴۵ عنوان مجرمانه مزبور به شرح ذیل است:

 

مصادیق جرایم ارتکابی در بستر اینستاگرام، گوگل پلی و VPNها و فیلترشکنها

بنا بر بررسی های بعمل آمده جرائم مشروحه ذیل مبتنی بر مستندات قانونی در بسترهای یادشده  رخ داده‌اند:

الف) مصادیق جرایم انتخاباتی

  1. فراهم سازی بستر مداخله بیگانگان در انتخابات از طریق همکاری با دول خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام در راستای تحریم و تخریب انتخابات و کاهش مشارکت مردمی (موضوع مواد 500 و 508 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  2. دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و نژادی و توهین به اقوام و مذاهب در فضای مجازی (بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 499 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  3. تشویق، ترغیب و دعوت مردم برای تحریم انتخابات یا انتشار محتوای کذب یا سیاه‌نمایی با هدف کاهش مشارکت مردم در انتخابات (بند 5 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 500 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  4. انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار کذب (انصراف از کاندیداتوری، حمایت یا انصراف از حمایت اشخاص یا گروهها از یک نامزد، انتساب تصمیمات یا برنامه ها به یک نامزد، اطلاعات غیرواقعی راجع به اموال و داراییها و بستگان و تخلفات و سوابق مدیریتی، انتساب جرایم بدون دلیل و مدرک و ...) و نشر شایعات یا هتک حیثیت و هتک حرمت نسبت به نامزدهای انتخاباتی یا نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات (بند 8 و 11 ماده 6 و ماده 30 قانون مطبوعات و مواد 697، 698 و 746 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و مواد 71 و 92 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
  5. درج آگهی یا مطالب تخریبی علیه نامزد‌های انتخاباتی یا انتشار مطالبی دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزد‌های معین توسط اینستاگرام (مواد 74 و 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاحی 1391)
  6. تشویق، ترغیب و دعوت به برگزاری تجمعات غیرقانونی با هدف تخریب فضای سالم انتخاباتی (بند 5 ماده 6 و ماده 25 قانون مطبوعات و مواد 498، 512 و 610 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  7. نظرسازی یا دستکاری نتایج نظرسنجی‌ها و القاء زودهنگام برنده شدن یک فرد در انتخابات (بندهای 4 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 500 و 698 و 746 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  8. مسدودسازی غیرقانونی صفحات نامزدها بر خلاف قوانین کشور و ممانعت از دسترسی و تخریب داده های صفحات مزبور (مواد 736 و 738 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  9. انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخاباتی یا وابستگان آنها از جمله دلایل رد صلاحیت بدون رضایت آنها به نحوی که موجب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد. (ماده 745 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و ماده 31 قانون مطبوعات)
  10. ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم، صوت یا تصویر نامزدهای انتخابات یا وابستگان آنها به نحوی که عرفاً موجب هتک حرمت و حیثیت او شود . (ماده 744 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  11. ایجاد صفحات یا انتشار محتوای تبلیغاتی به نام کاندیدای دیگر یا هواداران وی به صورت مجعول (مواد 734 و 735 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)

ب) مصادیق سایر جرایم‌

  1. بهره کشی جنسی از طفل و نوجوان از طریق وادار کردن برای هرزه نگاری یا سوءاستفاده جنسی (موضوع بند 5 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  2. در دسترس قراردادن یا ارائه محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل به طفل یا نوجوان (موضوع بند 6 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  3. استفاده از طفل و نوجوان برای تهیه، تولید، توزیع آثار سمعی و بصری مستهجن یا مبتذل (موضوع بند 7 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  4. واردات، صادرات، تکثیر، انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهره گیری شده و نگهداری آنها به (موضوع بند 8 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  5. توهین سازمان یافته به قومیت های ایرانی یا ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی با قصد ایجاد خشونت یا تنش در جامعه و یا با علم به وقوع آن (موضوع ماده 499 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و تبصره 2 آن)
  6. تسلط روانی یا جسمی بر دیگری به نحوی که فرد مورد بهره کشی و سوء استفاده جنسی، جسمی یا مالی واقع شود و یا در اثر آسیب رسانی به قدرت تصمیم گیری فرد و تشویق وی به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفّت، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا مواد روان گردان، خودآزاری یا دیگر زنی، فرد مرتکب این اعمال شود در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن و استفاده از شیوه های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای مجازی (موضوع ماده 500 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  7. فعالیت های آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام از طرقی مانند طرح ادعاهای واهی و کذب در حوزه های دینی و مذهبی از قبیل ادعای الوهیت، نبوت یا امامت و یا ارتباط با پیامبران یا ائمه اطهار (علیهم السلام) در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن و استفاده از شیوه های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای مجازی (موضوع ماده 500 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  8. فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام (موضوع ماده 500 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  9. همکاری با دول خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران (موضوع ماده 508 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  10. اختفای هویت و عدم معرفی جاسوسان و افراد که مأمور واردکردن لطمه به کشور هستند به قصد برهم زدن امنیت ملی یا کمک به دشمنان کشور. (موضوع ماده 510 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  11. اهانت به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین ( ع ) یا حضرت صدیقه طاهره (س) (موضوع ماده 513 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  12. اهانت به حضرت امام خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان ا000 علیه ومقام معظم رهبری (موضوع ماده 514 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  13. جعل أنواع سند رسمی و غیر رسمی اعم از اسناد هویتی، آموزشی و ... (موضوع مواد 523 به بعد کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  14. مساعدت در خلاصی مجرمان از محاکمه و محکومیت با مخفی کردن هویت و ادله جرم (موضوع ماده 554 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  15. اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم بر ضد امنیت داخلی یا خارج کشور یا فراهم کردن وسایل ارتکاب آن (موضوع ماده 610 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  16. تبلیغ و ترویج سقط جنین غیرقانونی منجر به هزاران سقط جنین در کشور (موضوع مواد 623 و 624 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  17. ایجاد و اداره مراکز فساد و فحشا و تشویق مردم به فساد و فحشاء و فراهم نمودن موجبات آن (موضوع ماده 639 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  18. افترا (موضوع ماده 697 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  19. تجاهر به استعمال مشروبات الکلی و خرید و فروش آن (موضوع مواد 701 به بعد کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  20. قماربازی و شرط بندی برخط و سازمان یافته (موضوع مواد 705 به بعد کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  21. جاسوسی رایانه ای و دسترسی به داده های کلان شهروندان ایرانی و در دسترس قراردادن آنها به نفع بیگانگان و کشورهای متخاصم (موضوع ماده 731 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  22. قاچاق کالا و ارز (موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)
  23. قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر (موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن)
  24. قاچاق و خرید و فروش سلاح و مهمات غیرمجاز (موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز)
  25. قاچاق انسان (موضوع قانون مبارزه با قاچاق انسان)
  26. تبلیغ رسمی ورود و خروج غیرقانونی از مرزهای کشور (موضوع قانون مجازات عبور دهندگان اشخاص غیر مجاز از مرزهای کشور و قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران)
  27. تبلیغات محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت (موضوع قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی)
  28. جرایم مالی متعدد (کلاهبرداری سنتی و رایانه ای، نقض حقوق مالکیت معنوی و ...)
  29. انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی (موضوع ماده 742 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  30. تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع یا فریب به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن و مبتذل یا تسهیل یا آموزش شیوه دستیابی به آنها(موضوع بند الف ماده 743 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  31. تحریک، ترغیب، تهدید، دعوت یا فریب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز یا تسهیل یا آموزش شیوه ارتکاب یا استعمال آنها (موضوع بند ب ماده 743 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  32. تغییر یا تحریف فیلم یا صوت یا تصویر دیگری و یا انتشار آن (موضوع ماده 744 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  33. انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری (موضوع ماده 745 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  34. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و انتشار اخبار جعلی (موضوع ماده 746 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۹:۱۴
جواد جاویدنیا

🔹پیرو انتشار نامه ای منتسب به حقیر نظرات موافق و اکثرا مخالف منتشر شد.

🔹عزیزانی که قصد دارند قضاوت عادلانه‌ای داشته باشند ضمن مشاهده همه این مواضع، توضیحات پخش زنده را هم بدون پیش داوری بشنوند و سپس قضاوت کنند:

https://eitaa.com/Dr_javidnia/3904

https://javidnia.blog.ir/post/1467

🔸در پخش زنده دیروز برای مناظره زنده حقوقی و فنی با مخالفان روز دوشنبه آینده ۱۴۰۰/۳/۳ ساعت ۱۵ اعلام آمادگی کردیم که در هر مکان یا بسترهای فضای مجازی داخلی آماده هستیم.

🔹عزیزان دقت کنند و از کنار این مسئله مهم که تاثیر مستقیم در شکست برنامه های دشمنان در فضای مجازی که آقا هشدار صریح دادند، خواهد داشت، به سادگی نگذرند.

🔸 برای مناظره به آیدیهای شخصی اینجانب در پیام رسانهای ایرانی پیام بدهند.

🔸اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

💠✍️کانال #دکتر_جاویدنیا
🆔 @Dr_Javidnia

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۸:۴۵
جواد جاویدنیا


 

جاویدنیا: دستور جدیدی برای  پالایش فضای مجازی صادر نکردم.

فقط حسب وظیفه شرعی و در چارچوب وظایف قانونی دستورات صادره قبلی مراجع قانونی که سالها اجرا نشده بود را برای ساماندهی فضای مجازی ابلاغ کردم

متن دستورات ابلاغ شده به شرح ذیل است:

مستندات حقوقی مربوط به پالایش اینستاگرام

1) فعالیت شبکه اجتماعی اینستاگرام با سرمایه گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام بر خلاف تبصره 2 بند 1-1 از ماده 2 مصوبه شورایعالی فضای مجازی تحت عنوان «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» (مصوب جلسات شماره۳۶ مورخ 11/10/1395، شماره۳۷ مورخ 9/11/۱۳۹۵، شماره ۳۸ مورخ 7/12/1395، شماره ۳۹ مورخ 26/1/1396 و شماره ۴۰ مورخ 13/3/1396 شورای عالی فضای مجازی)

2)دستور قضایی صادره از شعبه 14 دادسرای عمومی و انقلاب شیراز به شماره 06/9302-12/2/1393 مبنی بر پالایش اینستاگرام که دادستان محترم کل کشور در تاریخ 22/2/1393 دستور اجرای آن را صادر و طی مکاتبه شماره 171/118/2/9318/140-28/2/1393 معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور جهت اجرا ابلاغ شده است و طی نامه های شماره 140/1396/11109/9000 24/5/1396 معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و 140/1396/17624/9000 11/8/1396 دادستان کل کشور نیز بر اعتبار آن و ضرورت اجرای آن تأکید شده است.

3) دستور قضایی صادره از سرپرستی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس به شماره 4261/ن7 1/12/1397 مبنی بر پالایش اینستاگرام به گونه ای که با هیچ فیلترشکنی قابل بهره برداری نباشد.

 

 

مستندات حقوقی مربوط به پالایش گوگل پلی

- بند دوم مصوبه شصت و ششمین جلسه حضوری کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورخ 3/7/1392 که اجرای آن بیش از 7 بار و آخرین بار طی نامه شماره 171/5/2/9618/140 19/1/1396 پیگیری شده است.

مستندات حقوقی مربوط به پالایش VPN های غیرقانونی و فیلترشکنها

1) مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای (مصوب جلسات ۴۸۲، ۴۸۳، ۴۸۴، ۴۸۵، ۴۸۶ و ۴۸۸ مورخ ۹/ ۵/۱۳۸۰، ۲۳/ ۵/ ۱۳۸۰، ۶/ ۶/ ۱۳۸۰، ۳/ ۷/ ۱۳۸۰، ۱۷/ ۷/ ۱۳۸۰، ۱۵/۸/ ۱۳۸۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی):

الف- آیین‏نامه نحوه اخذ مجوز و ضوابط فنى نقطه تماس بین‏المللى

۶- کلیه ایجاد کنندگان نقطه تماس بین‏المللى (از جمله شرکت مخابرات ایران)موظف مى‏باشند تا امکانات فنى لازم در حفاظت و کنترل متمرکز از شبکه‏هاى مزبور، به شرح ذیل را فراهم آورند:...

د - امکان جلوگیرى از برقرارى ارتباطات غیرمتعارف، نظیر ارتباطات غیرمتقارن و ارتباطات غیرمستقیم در موارد غیرمجاز (پیشکار - Proxy Server)

ب- آیین‏نامه واحدهاى ارائه کننده خدمات اطلاع رسانى و اینترنت رسا(ISP)

۵-۳- شرکت رسا (ISP) داراى مسؤولیت قانونى بوده و نسبت به کلیه ضوابط و تعهدات زیر پاسخگو مى‏باشد:

۵-۳-۸- بکارگیرى هرگونه رمز براى تبادل اطلاعات مستلزم کسب موافقت مراجع مربوط و ثبت مشخصات، الگوریتم و کلید رمز مربوط و همچنین مشخصات متقاضى در دبیرخانه شوراى عالى اطلاع رسانى (یا مرجعى که معرفى مى‏نماید) مى‏باشد و در غیر این صورت ممنوع مى‏باشد.

2) مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (مصوبات جلسات 40 تا 43 (سال 1391) و مصوبات جلسات 106 تا 117 به شماره 140/1399/9281/9000- 6/3/1399 ) مبنی بر تدوین ضوابط ارائه VPN مجاز و ممنوعیت ارائه هرگونه VPN غیرمجاز.

3) بند الف ماده 743 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی (ماده 15 قانون جرایم رایانه ای):

ماده743(ماده15)ـ هرکس از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ملاحظه: اجازه فعالیت به VPNهای غیرقانونی از ناحیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به معنای تسهیل دسترسی به محتوای مستهجن است. ممکن است ایراد شود که همه VPNها برای دستری به محتویات مستهجن استفاده نمی شوند و علم ارائه دهندگان خدمات دسترسی به این امر مخدوش است. اما با استدلالهای زیر این ایراد مرتفع است:

اولا: بخش قابل توجهی از استفاده از VPN در کشور ما متأسفانه برای دسترسی به این محتواها استفاده می‌شود.

ثانیا: بر فرض عدم پذیرش چنین استدلالی، با عنایت به اینکه ارائه دهندگان VPN به هیچ وجه سایتهای مستهجن را مسدود نمی کنند بنابراین قصد تسهیل و ترغیب در آنها وجود دارد و این قصد برای ارائه دهنده خدمات دسترسی هم مفروض خواهد بود. مگر اینکه ارائه خدمات به آنها را مشروط به فیلترینگ سایتهای مستهجن نمایند که در ما نحن فیه چنین نیست.

4) ماده 749 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی (ماده 21 قانون جرایم رایانه ای) ناظر به بند الف ماده 1 آیین‌نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی:

ماده749 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی (ماده21)ـ ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی موظفند طبق ضوابط فنی و فهرست مقرر از سوی کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق موضوع ماده ذیل محتوای مجرمانه که در چهارچوب قانون تنظیم شده است اعم از محتوای ناشی از جرائم رایانه‌ای و محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود را پالایش (فیلتر) کنند. در صورتی که عمداً از پالایش (فیلتر) محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روی بی‌احتیاطی و بی مبالاتی زمینة دسترسی به محتوای غیر قانونی را فراهم آورند، در مرتبة نخسـت به جزای نقـدی از بیسـت میلیـون (20.000.000) ریـال تا یکصـد میلیـون (100.000.000) ریال و در مرتبة دوم به جزای نقدی از یکصد میلیون (100.000.000) ریال تا یک میلیارد (1.000.000.000) ریال و در مرتبة سوم به یک تا سه سال تعطیلی موقت محکوم خواهند شد.

ماده1 آیین‌نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی ـ واژه‌ها و اصطلاحات بکار برده شده در این آیین‌نامه در معانی زیر بکار می‌رود:

الف ـ ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی: اشخاصی هستند که امکان ارتباط کاربران را با شبکه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی و ارتباطی داخلی یا بین‌المللی یا هر شبکه مستقل دیگر فراهم می‌آورند از قبیل تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، عرضه‌کنندگان خدمات دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی.

ملاحظه: طبق تعریف قانونی موجود، ارائه دهندگان خدمات دسترسی مکلفند طبق فهرست مقرر از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به فیلترینگ اقدام نمایند. عدم برخورد با VPNهای غیرمجاز به معنای ترک عمدی این وظیفه به صورت عمدی است که طبق این ماده منجر به محکومیت شرکت به انحلال خواهد شد.

5) مواد 667، 669 و 670 قانون آیین دادرسی کیفری:

ماده667ـ ارائه دهندگان خدمات دسترسی موظفند داده‌های ترافیک را حداقل تا شش‌ماه پس از ایجاد حفظ نمایند و اطلاعات کاربران را حداقل تا شش‌ماه پس از خاتمه اشتراک نگهداری کنند.

ماده669ـ هرگاه حفظ داده‌های رایانه‌ای ذخیره‌شده برای تحقیق یا دادرسی لازم باشد، مقام‌قضائی می‌تواند دستور حفاظت از آنها را برای اشخاصی که به نحوی تحت تصرف یا کنترل دارند صادر کند. در شرایط فوری، نظیر خطر آسیب دیدن یا تغییر یا از بین رفتن داده‌ها، ضابطان قضائی می‌توانند دستور حفاظت را صادر کنند و مراتب را حداکثر تا بیست و چهار ساعت به اطلاع مقام قضائی برسانند. چنانچه هر یک از کارکنان دولت یا ضابطان قضائی یا سایر اشخاص از اجرای این دستور خودداری یا داده‌های حفاظت شده را افشاء کنند یا اشخاصی که داده‌های مزبور به آنها مربوط می‌شود را از مفاد دستور صادره آگاه کنند، ضابطان قضائی و کارکنان دولت به مجازات امتناع از دستور مقام قضائی و سایر اشخاص به حبس از نود و یک روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از پنج تا ده میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم می‌شوند.

ماده670ـ مقام قضائی می‌تواند دستور ارائه داده‌های حفاظت شده مذکور در مواد (667)، (668) و (669) این قانون را به اشخاص یاد شده بدهد تا در اختیار ضابطان قرار گیرد. خودداری از اجرای این دستور و همچنین عدم نگهداری وعدم مواظبت از این داده‌ها موجب مجازات مقرر در ماده (669) این قانون می‌شود.

ملاحظه: طبق مواد فوق ارائه دهندگان خدمات دسترسی مکلفند علاوه بر اینکه طبق فهرست مقرر از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به فیلترینگ اقدام نمایند، مکلفند اطلاعات کاربران و داده ترافیک مربوط به آنها را تا شش ماه نگهداری کنند و با دستور مقام قضایی نسبت به ارائه آنها اقدام نمایند که در خصوص کاربرانی که با استفاده از خدمات آنها از VPN غیرقانونی استفاده کنند، عملا چنین تکلیفی را نمی توانند رعایت کنند، لذا از این حیث مرتکب جرم می شوند و وفق ماده 669 حسب مورد مجازات خواهند شد.

6) دستورات قضایی صادره فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام:

بر اساس دستور قضایی صادره فیلترینگ تلگرام به شماره 2ب/950391 10/2/1397 صادره از شعبه 2 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران و دستور قضایی فیلترینگ اینستاگرام به شماره 4261/ن7- 1/12/1397 صادره از دادسرای جرایم رایانه‌ای مشهد مقدس که کماکان دارای اعتبار هستند، ارائه دهندگان خدمات دسترسی مکلفند به گونه ای این نرم افزارها را فیلتر کنند که هر گونه دسترسی به آنها با استفاده از فیلترشکنها و VPNها ممکن نباشد. لذا هر گونه ارائه خدمات به VPNهای غیرقانونی از ناحیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی ممنوع و غیرقانونی است.

7) بندهای 6 و 15 مصوبه 10/9/1398 جلسه 649 شورای امنیت کشور موضوع ابلاغیه 43464-11/9/1398 دبیر آن شورا مبنی بر ضرورت مسدودسازی فیلترشکنها و VPNها در ایام فتنه بنزینی.

8) «دستورالعمل اجرایی مدیریت و کنترل فضای مجازی در عرصه انتخابات» مصوب ششصد و پنجاهمین جلسه شورای امنیت کشور مورخ 26/9/1398 موضوع ابلاغیه 54217-2/11/1398 وزارت کشور مبنی بر مبنی بر ضرورت مسدودسازی فیلترشکنها و VPNها در ایام انتخابات سال 1398 مجلس شورای اسلامی که به موجب نامه شماره 140/1398/47458/9000 12/11/1398 معاونت سیاسی امنیتی دادستانی کل کشور به دادستانهای مرکز استان سراسر کشور ابلاغ شده است.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۸:۳۲
جواد جاویدنیا

نامه جاویدنیا که این روزها خبرساز شده است یک ضمیمه 11 صفحه ای داشت که منتشر نشد و اساسا نباید دیده شود.
این 11 صفحه حاوی مطالب مهمی است که عمدتا به شیوه فیلترینگ هوشمند آذری جهرمی به گوش اکثر مردم و حتی حزب اللهی ها نخورده است و مبنای نامه ای شد که جاویدنیا را وسط میدان مبارزه انداخت تا شاید آخرین تلاش خود را برای آزادسازی خرمشهر فضای مجازی انجام دهد.
اگر پشتیبان ولایت فقیه هستید این 11 صفحه را با دقت بخوانید و سپس منتشر کنید. 
شاید برخی انقلابیون علت این ریسک بالای جاویدنیا را متوجه شوند و نگرانی او را برای ساماندهی فضای مجازی در لحظات حساس نزدیک به انتخابات البته از منظر رهبر فرزانه انقلاب تأیید کنند.
شاید متوجه شوند که چگونه فیلترینگ هوشمند آذری جهرمی پاگذاشتن روی منویات رهبری را به ارزش و اقدام علیه آن را به ضد ارزش تبدیل کرده است.
شاید متوجه شوند که چگونه آذری جهرمی و تیمش با خیال راحت ساکت نشسته اند و وظیفه حمله به خط رهبری را به برخی دوستان ناآگاه سپرده اند.
شاید متوجه شوند که چکونه اقدام برای ساماندهی فضای مجازی قتلگاه جوانان می شود خیانت و تخلف و جلوگیری از آن می شود حمایت از حقوق عامه و دفاع از آزادی مردم و ...

ضمیمه نامه محرمانه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۷:۵۱
جواد جاویدنیا

 

🔴ژلاتین حرام خوکی به جای ژلاتین حلال گاوی

🔹نتایج آزمایشات صورت گرفته ؛ با کمال تأسف نتایج این آزمایشات نشان می دهد که بخشی از ژلاتین های موجود در بازار کشورمان "خوکی" هستند.

🔸اشخاص وارد کننده ژلاتین به کشورمان از خلأهای مختلف استفاده می‌کردند و ژلاتین های خوکی را که به قیمت 3 تا 5 دلار خریداری کرده بودند به اسم ژلاتین حلال گاوی وارد ایران می‌کردند!

🔹به جای وارد کنندگان حرام‌لقمه، تهیه کننده این مستند مورد مؤاخذه قرار گرفته است.

👈ژلاتین در تهیه پودر ژله، ماست، روکش کپسول‌ کاربرد دارد.

#ژن_خدا
#بیوتروریسم

💠✍️کانال #دکتر_جاویدنیا
🆔 @Dr_Javidnia

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۳۲
جواد جاویدنیا

 

🔴مهندس شکوهیان : واژه قرآنی و عمیق #مصلحت نابود شده است

هرجا کم کاری و ترس و مماشات بوده اسمش را گذاشته اند مصلحت، مردم از این واژه زده شده اند.

اولاً باید #شورای_نگهبان صرفاً افراد عمیقاً ولایت‌مدار و انقلابی را تأیید صلاحیت نماید. جریان لیبرال هیچ سهمی در جمهوری اسلامی ندارد!

ثانیاً مردم باید فردی را انتخاب کنند که
1- ولایت‌مدار باشد در عمل
2- اطرافیانش حاشیه‌دار نباشند
3- دارای برنامه‌ی علمی و عملیاتی باشد

🔥 حوزه انقلابی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۲۶
جواد جاویدنیا

 

🔴باز هم توهین به شهدا و سکوت مسئولان

🔹انتقاد میراث دار دفاع مقدس ، جانباز۸سال جنگ تحمیلی و دفاع از  حرم حضرت زینب کبری سلام الله علیها و همرزم شهیدان، حاج عبدالمحمود محمودی در پی اقدام سخیف شهرداری اصفهان در نام گذاری سرویس بهداشتی بنام شهدای والامقام

#دولت_لیبرال
#جو_غیرت

💠✍️کانال #دکتر_جاویدنیا
🆔 @Dr_Javidnia

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۵۱
جواد جاویدنیا

 

🔴شاهکار امام رضایی خواننده تاجیک

🔹التماس دعا

💠✍️کانال #دکتر_جاویدنیا
🆔 @Dr_Javidnia

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۲۳
جواد جاویدنیا

 

👆آموزش ثبت شکایت از آقای روحانی و حمایت از پویش #شکایت_جمهور


🔻لینک شکایت ملت بزرگ ایران از رئیس جمهور
👉🏻 asle90.24on.ir

و یا ارسال نام و نام‌خانوادگی به سامانه پیامکی 10002408

💠 گروه رسانه‌ای تیمورا
🆔 @timoora

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۱۲
جواد جاویدنیا

 

⭕️  طرفداران احمدی نژاد لطفا ناسزا نگویید و کمی بدون تعصب نگاه کنید ...

 کاندیداتوری احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ از نگاه رسانه های اسرائیلی 

 چرا اسرائیل از رئیس جمهور شدن احمدی نژاد حمایت می‌کند ؟؟

 لطفا و خواهشا بدون تعصب نگاه کنید این کلیپ را داخلی ها جهت تخریب نساخته‌اند بلکه بازنشر رسانه های اسرائیلی است.


🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 🔜 #پدرفتنه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۴:۵۴
جواد جاویدنیا