دکتر جاویدنیا

دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

دکتر جاویدنیا

این وبلاگ توسط اینجانب جاویدنیا اهل مشهدالرضا (ع) و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و محقق در زمینه حقوق فضای مجازی، جرایم رایانه ای و تجارت الکترونیکی است منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

دلایل ترس جریان نفاق از نامه جاویدنیا

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۷:۱۴ ب.ظ

۱) مجازات سنگین شرکتها برای عدم اجرای دستورات مندرج در نامه
۲) قانونی بودن اقدام

۳) بی تأثیری لغو نامه در آثار قانونی آن برای شرکتها

۴) ۴۵ عنوان مجرمانه که طبق نامه جاویدنیا شرکتهای اینترنتی در صورت عدم اجرای دستورات قبلی مرتکب معاونت در آن هستند

ماده ۷۴۹ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است: ارائهدهندگان خدمات دسترسی موظفند طبق ضوابط فنی و فهرست مقرر از سوی کارگروه(کمیته) تعیین مصادیق موضوع ماده ذیل محتوای مجرمانه که در چهارچوب قانون تنظیم شده است اعم از محتوای ناشی از جرایم رایانه ای و محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه ای به کار می رود را پالایش (فیلتر) کنند. در صورتی که عمداً از پالایش(فیلتر) محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روی بیاحتیاطی و بیمبالاتی زمینه دسترسی به محتوای غیرقانونی را فراهم آورند، در مرتبه نخست به جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در مرتبه دوم به جزای نقدی از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در مرتبه سوم به یک تا سه سال تعطیلی موقت محکوم خواهند شد.

تبصره ۲- پالایش(فیلتر) محتوای مجرمانه موضوع شکایت خصوصی با دستور مقام قضائی رسیدگی کننده به پرونده انجام خواهد گرفت.

نکات مهم:

 

🔹طبق ماده 749 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی ملاک برای ضرورت پالایش محتوای مجرمانه مصوبات کارگروه و دستورات قضایی است. پس مهم، اطلاع شرکتهای ارائه دهنده خدمات دسترسی از این دستورات و مصوبات بوده که به مدد انتشار متن کامل نامه توسط ضدانقلاب، اکنون همه شرکتها از این امر مطلعند و لذا مکلف به اجرای دستورات هستند و لغو نامه ابلاغ جاویدنیا باعث رفع مسئولیت آن شرکتها (ارتباطات زیرساخت، همراه اول، ایرانسل، رایتل و ...) نیست و تک تک مردم نیز می توانند بابت این امر به قوه قضائیه شکایت کنند.

 

🔸در بخشی از نامه آمده است: «لازم به ذکر است تخلف عمدی از اجرای دستورات و مصوبات یادشده و فعال بودن و در دسترس بودن اینستاگرام، گوگل پلی و هر گونه فیلترشکن و VPN  غیرمجاز اولا بر خلاف ماده 749 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و تبصره 2 آن و ثانیا به معنای معاونت مدیران آن شرکت در جرایم 45 گانه ذکر شده ذیل و مستوجب مجازات انحلال شرکت و تعقیب مدیران آن شرکت خواهد بود. علاوه بر آن مدیران شرکتهای دولتی، طبق ماده 576 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی در صورت عدم اجرای این دستورات قضایی و مصوبات، مجازات انفصال از خدمات دولتی نیز خواهند داشت».

🔹همین امر سبب شد که بلافاصله پس از اطلاع رأس جریان نفاق و بانی اشغال فضای مجازی کشور با مسئولان ارشد قوه قضائیه تماس حاصل و برای لغو نامه فشار بیاورند و بعد هم برای تکمیل فشارها متن آن را توسط جاسوس اسرائیلی منتشر کنند.

 

فهرست ۴۵ عنوان مجرمانه مزبور به شرح ذیل است:

 

مصادیق جرایم ارتکابی در بستر اینستاگرام، گوگل پلی و VPNها و فیلترشکنها

بنا بر بررسی های بعمل آمده جرائم مشروحه ذیل مبتنی بر مستندات قانونی در بسترهای یادشده  رخ داده‌اند:

الف) مصادیق جرایم انتخاباتی

  1. فراهم سازی بستر مداخله بیگانگان در انتخابات از طریق همکاری با دول خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام در راستای تحریم و تخریب انتخابات و کاهش مشارکت مردمی (موضوع مواد 500 و 508 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  2. دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و نژادی و توهین به اقوام و مذاهب در فضای مجازی (بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 499 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  3. تشویق، ترغیب و دعوت مردم برای تحریم انتخابات یا انتشار محتوای کذب یا سیاه‌نمایی با هدف کاهش مشارکت مردم در انتخابات (بند 5 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 500 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  4. انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار کذب (انصراف از کاندیداتوری، حمایت یا انصراف از حمایت اشخاص یا گروهها از یک نامزد، انتساب تصمیمات یا برنامه ها به یک نامزد، اطلاعات غیرواقعی راجع به اموال و داراییها و بستگان و تخلفات و سوابق مدیریتی، انتساب جرایم بدون دلیل و مدرک و ...) و نشر شایعات یا هتک حیثیت و هتک حرمت نسبت به نامزدهای انتخاباتی یا نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات (بند 8 و 11 ماده 6 و ماده 30 قانون مطبوعات و مواد 697، 698 و 746 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و مواد 71 و 92 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
  5. درج آگهی یا مطالب تخریبی علیه نامزد‌های انتخاباتی یا انتشار مطالبی دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزد‌های معین توسط اینستاگرام (مواد 74 و 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاحی 1391)
  6. تشویق، ترغیب و دعوت به برگزاری تجمعات غیرقانونی با هدف تخریب فضای سالم انتخاباتی (بند 5 ماده 6 و ماده 25 قانون مطبوعات و مواد 498، 512 و 610 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  7. نظرسازی یا دستکاری نتایج نظرسنجی‌ها و القاء زودهنگام برنده شدن یک فرد در انتخابات (بندهای 4 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 500 و 698 و 746 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  8. مسدودسازی غیرقانونی صفحات نامزدها بر خلاف قوانین کشور و ممانعت از دسترسی و تخریب داده های صفحات مزبور (مواد 736 و 738 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  9. انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخاباتی یا وابستگان آنها از جمله دلایل رد صلاحیت بدون رضایت آنها به نحوی که موجب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد. (ماده 745 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و ماده 31 قانون مطبوعات)
  10. ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم، صوت یا تصویر نامزدهای انتخابات یا وابستگان آنها به نحوی که عرفاً موجب هتک حرمت و حیثیت او شود . (ماده 744 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  11. ایجاد صفحات یا انتشار محتوای تبلیغاتی به نام کاندیدای دیگر یا هواداران وی به صورت مجعول (مواد 734 و 735 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)

ب) مصادیق سایر جرایم‌

  1. بهره کشی جنسی از طفل و نوجوان از طریق وادار کردن برای هرزه نگاری یا سوءاستفاده جنسی (موضوع بند 5 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  2. در دسترس قراردادن یا ارائه محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل به طفل یا نوجوان (موضوع بند 6 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  3. استفاده از طفل و نوجوان برای تهیه، تولید، توزیع آثار سمعی و بصری مستهجن یا مبتذل (موضوع بند 7 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  4. واردات، صادرات، تکثیر، انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهره گیری شده و نگهداری آنها به (موضوع بند 8 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک)
  5. توهین سازمان یافته به قومیت های ایرانی یا ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی با قصد ایجاد خشونت یا تنش در جامعه و یا با علم به وقوع آن (موضوع ماده 499 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و تبصره 2 آن)
  6. تسلط روانی یا جسمی بر دیگری به نحوی که فرد مورد بهره کشی و سوء استفاده جنسی، جسمی یا مالی واقع شود و یا در اثر آسیب رسانی به قدرت تصمیم گیری فرد و تشویق وی به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفّت، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا مواد روان گردان، خودآزاری یا دیگر زنی، فرد مرتکب این اعمال شود در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن و استفاده از شیوه های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای مجازی (موضوع ماده 500 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  7. فعالیت های آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام از طرقی مانند طرح ادعاهای واهی و کذب در حوزه های دینی و مذهبی از قبیل ادعای الوهیت، نبوت یا امامت و یا ارتباط با پیامبران یا ائمه اطهار (علیهم السلام) در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن و استفاده از شیوه های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای مجازی (موضوع ماده 500 مکرر کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  8. فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام (موضوع ماده 500 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  9. همکاری با دول خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران (موضوع ماده 508 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  10. اختفای هویت و عدم معرفی جاسوسان و افراد که مأمور واردکردن لطمه به کشور هستند به قصد برهم زدن امنیت ملی یا کمک به دشمنان کشور. (موضوع ماده 510 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  11. اهانت به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین ( ع ) یا حضرت صدیقه طاهره (س) (موضوع ماده 513 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  12. اهانت به حضرت امام خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان ا000 علیه ومقام معظم رهبری (موضوع ماده 514 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  13. جعل أنواع سند رسمی و غیر رسمی اعم از اسناد هویتی، آموزشی و ... (موضوع مواد 523 به بعد کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  14. مساعدت در خلاصی مجرمان از محاکمه و محکومیت با مخفی کردن هویت و ادله جرم (موضوع ماده 554 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  15. اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم بر ضد امنیت داخلی یا خارج کشور یا فراهم کردن وسایل ارتکاب آن (موضوع ماده 610 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  16. تبلیغ و ترویج سقط جنین غیرقانونی منجر به هزاران سقط جنین در کشور (موضوع مواد 623 و 624 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  17. ایجاد و اداره مراکز فساد و فحشا و تشویق مردم به فساد و فحشاء و فراهم نمودن موجبات آن (موضوع ماده 639 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  18. افترا (موضوع ماده 697 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  19. تجاهر به استعمال مشروبات الکلی و خرید و فروش آن (موضوع مواد 701 به بعد کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  20. قماربازی و شرط بندی برخط و سازمان یافته (موضوع مواد 705 به بعد کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  21. جاسوسی رایانه ای و دسترسی به داده های کلان شهروندان ایرانی و در دسترس قراردادن آنها به نفع بیگانگان و کشورهای متخاصم (موضوع ماده 731 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  22. قاچاق کالا و ارز (موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)
  23. قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر (موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن)
  24. قاچاق و خرید و فروش سلاح و مهمات غیرمجاز (موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز)
  25. قاچاق انسان (موضوع قانون مبارزه با قاچاق انسان)
  26. تبلیغ رسمی ورود و خروج غیرقانونی از مرزهای کشور (موضوع قانون مجازات عبور دهندگان اشخاص غیر مجاز از مرزهای کشور و قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران)
  27. تبلیغات محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت (موضوع قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی)
  28. جرایم مالی متعدد (کلاهبرداری سنتی و رایانه ای، نقض حقوق مالکیت معنوی و ...)
  29. انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی (موضوع ماده 742 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  30. تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع یا فریب به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن و مبتذل یا تسهیل یا آموزش شیوه دستیابی به آنها(موضوع بند الف ماده 743 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  31. تحریک، ترغیب، تهدید، دعوت یا فریب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز یا تسهیل یا آموزش شیوه ارتکاب یا استعمال آنها (موضوع بند ب ماده 743 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  32. تغییر یا تحریف فیلم یا صوت یا تصویر دیگری و یا انتشار آن (موضوع ماده 744 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  33. انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری (موضوع ماده 745 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)
  34. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و انتشار اخبار جعلی (موضوع ماده 746 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی)

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی