دکتر جاویدنیا

دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

دکتر جاویدنیا

این وبلاگ توسط اینجانب جاویدنیا اهل مشهدالرضا (ع) و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و محقق در زمینه حقوق فضای مجازی، جرایم رایانه ای و تجارت الکترونیکی است منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

♻️ حکم توهین بی‌شرمانه فرهاد ظریف به حضرت زهرا (س) چیست؟

🔰 حمید رسایی: در روزهای اخیر فرهاد ظریف در صفحه رسمی اینستاگرام خود توهین بی‌شرمانه‌ای را نسبت به حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) صورت داده است. 

پیش از او، ملعونان دیگری مثل تتلو با نوشتن مطالب شرم‌آوری نسبت به امام حسین (علیه السلام) و زهرای اطهر (سلام الله علیها) و شاهین نجفی با سرودن اشعار توهین آمیزی نسبت به امام هادی (علیه السلام) جسارت های سخیفی به اهل بیت کرده‌اند که مراجع تقلید در پاسخ به استفتاءات جداگانه درباره حکم اهانت به ساحت مقدس ائمه اطهار در قالب شعر، کاریکاتور، نوشته، ساختن جوک و فحاشی، این پاسخ‌ها را اعلام کردند: 

🔹آیت الله خامنه ای: مسلمان اگر از دین خود برگردد و یا به پیامبر و ائمه اطهار توهین نماید، مرتد محسوب و احکام ارتداد درباره او جاری است.

🔹آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه اهانت و جسارت به حضرت نموده باشند، مرتدند. والله العالم

🔹آیت الله مکارم شیرازی: هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم (علیهم السلام) و توهین آشکار به آنها اگر توسط فرد مسلمانی صورت گیرد، موجب ارتداد است و اگر توسط غیر مسلمانی باشد، داخل در عنوان سابّ النبی (صلی الله علیه وآله) می‌باشد. 

🔹آیت الله نوری همدانی: ما شکی نداریم که هرگونه اهانت و سبّ پیامبر (صلی‌الله‌وعلیه‌و‌آله) و حضرت فاطمه زهرا و ائمه (علیهم السلام) موجب ارتداد است و هر کس مرتد شد، حکم او معلوم است و این فرد نیز محکوم به ارتداد است.

در قوانین فقهی و حقوقی اسلام برای جرم اهانت به مقدسات، دوگونه مجازات مشخص شده است: تعزیر (مثل زندان) و اعدام. هر یک از این مجازات ها بسته به نوع اهانت و نیز امر مقدسی که مورد اهانت قرار گرفته است، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر امر مقدسی که مورد اهانت قرار گرفته است، یکی از معصومین (انبیا و امامان و حضرت زهرا) باشد و نوع اهانتی که انجام گرفته، فحاشی و ناسزاگویی (سبّ) باشد، مجازات فقهی و حقوقی آن اعدام است (یعنی اهانت کننده استحقاق مرگ را پیدا می‌کند البته اجرای مجازات مرگ و اجرای حکم مرتد نیز شرایطی دارد) اما اگر امر مقدس مزبور که مورد اهانت قرار گرفته مثلا مسجد باشد یا اهانتی که به معصوم انجام گرفته، در حد سبّ (ناسزاگویی) نباشد، مجازات آن تعزیر است.

در قوانین مدنی (ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی) به طور مشخص چنین آمده است: هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (علیهم السلام) یا حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام می‌شود و در غیر این صورت، به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

روند توهین‌های بی‌شرمانه معدود چهره‌های سینما‌یی و ورزشی به مقدسات دینی، قطعا و یقینا با برنامه و هدفمند صورت می‌گیرد. دستگاه قضایی به نمایندگی از ملت ایران (که چنین توهین‌هایی را تحمل نمی‌کنند) وظیفه برخورد با توهین کنندگان را دارد. چرا که فلسفه اصلی این احکام، جنبه بازدارندگی آن است.

و اگر این افراد در ایران نیستند، طبعا شیعیان امیرالمومنین تکلیفی دارند که بر اساس فتوای صریح فقها و مراجع خود، در صورت دسترسی به این افراد، مکلف به انجام آن هستند. اگر سلمان رشدی ملعون در این سال‌ها توانسته "زندگی" کند، این بی‌شرف‌ها هم خواهند توانست...

💠✍️ #دکتر_جاویدنیا
🆔 @Dr_Javidnia

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی